Kohti järjestöystävällistä sosiaali- ja terveydenhuoltoa

Ihmisen elämän varrelle – syntymästä kuolemaan – sattuu useita tilanteita, joissa tarvitaan sosiaali- ja terveydenhuoltoa. Kun tarve sattuu kohdalle, toivomme, että saamme apua viipymättä, ammattitaidolla ja kohtuulliseen hintaan. Hoidon ja palveluiden tarvetta aiheuttaviin elämäntilanteisiin liittyy paljon ajatuksia, tunteita ja arkisia asioita, joihin sote-ammattilaiset voivat vain vajavaisesti vastata. Näissä tilanteissa tarvitaan sosiaali- ja terveysjärjestöjen ammattilaisten, vertaisten ja vapaaehtoisten tukea.

Kun minun tarvitsee hakeutua sote-keskukseen, toivon löytäväni tiedot palveluista netistä. Aukioloaikojen ja palvelusisältöjen lisäksi hyödyn siitä, että sote-keskuksen nettisivuilla on tietoa järjestöjen tarjoamasta tuesta ja toiminnasta. Ehkä jaksan odottaa hoitoa tai kuntoutusta paremmin, kun pääsen heti keskustelemaan tilanteesta vertaisen kanssa tai voin osallistua tapahtumaan, jossa saan tietoa mieltäni askarruttaviin kysymyksiin.

Kun sitten pääsen palvelun piiriin, toivon, että tilassa olisi helppo liikkua ja saamani palvelu olisi räätälöity juuri minun tilanteeseeni sopivaksi. Toivon, että sote-ammattilainen osaa kohdata minut arvostavasti ja ammatillisesti ja että hän ymmärtää, millaisia arjen haasteita erityistarpeisiini liittyy. Koen saavani erityisen hyvää palvelua, jos ammattilainen kertoo, että minunkaltaisiani on muitakin ja että tilanteeseeni liittyen on olemassa järjestö, jossa voin vertaisiani kohdata. Parasta olisi, että ammattilainen antaisi minulle suoraan tiedon puhelinajasta, vertaistukiryhmän kokoontumisesta tai kohtaamispaikan aukioloajoista.

Poistuessani vastaanottohuoneesta saattaisin vielä huomata, että yksi aulan huoneista on varattu järjestötoiminnalle. Siellä päivystääkin nyt yksi järjestö ja vaikka en nyt tarvitsekaan juuri tämän järjestön tarjoamaa tietoa, tiedän, että piste on siellä ja näen ovenpielestä, mitkä kaikki järjestöt sote-keskuksessa päivystävät. Ensi kuussa on näköjään tulossa järjestömessutkin, joissa myös minulle suositeltu järjestö on mukana!

Lähtiessäni sote-keskuksesta annan vielä nopean palautteen asioinnin sujumisesta ja saamastani palvelusta. Pari kuukautta käynnin jälkeen huomaan sote-keskuksen some-kanavalla ilmoituksen, että palvelujen käyttäjiä pyydetään mukaan palvelujen kehittämiseen. Osallistua voi joko kehittäjäasiakkaana kerran kuukaudessa kokoontuvassa kehittäjäkahvilassa tai sitten voi kouluttautua järjestön kokemustoimijaksi, jolloin pääsee mukaan henkilökunnan kehittämis- ja koulutuspäiviin kertomaan kokemuksistaan ja toimimaan asiakasesimerkkinä.

Vaikka nyt sivuutankin mahdollisuuden, olen hyvilläni siitä, että järjestö, jonka vertaistoimintaan hakeuduin, on luvannut olla mukana kehittämistyössä. Vertaistukiryhmän vetäjä kertoo, että sote-keskus kutsuu alueellaan toimivat järjestöt pari kertaa vuodessa koolle. Tilaisuuksissa käydään läpi järjestöjen huomioita ja kokemuksia palveluista sekä palvelujen käyttäjien arkisista haasteista. Tilaisuudet kutsuu koolle sote-keskuksen järjestöyhdyshenkilö, jonka yhteystiedot löydänkin sote-keskuksen nettisivuilta. Ehkäpä vielä joku päivä minäkin olen siinä kunnossa, että päätän siirtyä tuen saajasta tuen antajan rooliin ja aloitan vapaaehtoistyössä järjestössä. Silloin on hyvä tietää, keneen ottaa yhteyttä!

Ps. Tällä hetkellä tämä kaikki on vielä unelmaa, mutta Pohjois-Pohjanmaan järjestörakenne -hanke kehittää järjestöjen sekä sosiaali- ja terveydenhuollon yhteistyötä vielä syksyn 2020 ajan. Tämän jälkeen yhteistyön tukeminen siirtyy osaksi Pohjois-Pohjanmaan sairaanhoitopiirin Tulevaisuuden sote-keskus- ja rakenneuudistushankkeiden toimintaa. Lisätietoa kehittämistyöstä saat allekirjoittaneelta!

 

Helena Liimatainen, projektipäällikkö, järjestöagentti

Pohjois-Pohjanmaan järjestörakenne -hanke, Pohjois-Pohjanmaan sosiaali- ja terveysturvayhdistys ry

Yhteystiedot: 044 0190 476, etunimi.sukunimi@ppsotu.fi