Kokemustoiminta toimii

Perinteisesti kokemustoiminta on näkynyt ja kuulunut sosiaali- ja terveysalalla tai alan oppilaitosten luentosaleissa. Viime vuosina kokemustoiminta on saanut uuden yhteistyöväylän sairaaloihin OLKA-toiminnan yhtenä palvelukanavana. OLKA Oulun järjestökoordinaattori Terhi Niemelä mainitsee OLKA välittää sairaalassa -blogissaan (linkki alla), kuinka ”sairaaloissa aletaan pikkuhiljaa oppia siihen, että kun halutaan yhteys järjestöihin tai vertaistukea, kannattaa kysyä OLKAsta.”  OLKA-toiminta tuo järjestö- ja vapaaehtoistoiminnan sairaaloihin hyvin koordinoituna,” yhden luukun” palveluna, joten sen suosion kasvu on ymmärrettävä. Me Kokemustoimintaverkostossa olemme iloisia, kun saamme olla yksi OLKA:n palvelukanavista. OLKA välittää kokemustoimijoita sairaaloihin Helmi-kehittäjäpalvelun nimellä pilottivaiheessa OYS:ssa, Satasairaalassa sekä KYS:ssa. OLKA-yhteistyö on Kokemustoimintaverkostolle kärkihanke, ja toivomme että Helmi-kehittäjäpalvelu laajenee tulevaisuudessa myös muihin OLKA-pisteisiin.

Vaikka sosiaali- ja terveysalan ammattilaiset ja opiskelijat ovat yksi kokemustoiminnan tärkeimmistä kohderyhmistä, väitän, että kokemustietoa välittävän kokemustoimija-asiakkaan näkökulma on arvokas myös muiden alojen organisaatioille. Kokemustoimijoiden käyttäjälähtöistä tietoa on hyödynnetty tuloksellisesti esimerkiksi saavutettavien ja turvallisten luontopolkujen suunnittelussa, erityisryhmien taksipalveluiden kehittämisessä sekä hissien testaamisessa. Voi olla, että joidenkin ennakkoluulottomien yrittäjien osalta kokemustiedon hyödyntäminen on tuonut kaivattua etumatkaa kilpailijoihin nähden.

Tässä kohtaa puhutaan siis jo melkein palvelumuotoilusta. Palvelumuotoilu on ollut päivän sana miltei alalla kuin alalla jo jonkin aikaa. Siihen hurahtaneet tunnustavat julkisesti, että uusia palveluita suunnitellessa paras lopputulos saadaan, kun prosessiin osallistetaan ammattilaisten tueksi asiakkaita ja käyttäjiä. Kukapa muu ne palvelut sieltä asiakkaan puolelta paremmin näkisi kuin niitä käyttävä henkilö? Kokemustoimintaa tuntevan korvaan tämä kuulostaa tutulta. Kokemustoimijoiden välittämän kokemustiedon avulla voidaan kehittää palveluja, prosesseja ja tuotteita niin, että ne vastaavat entistä paremmin käyttäjien tarpeisiin. Kokemustietoa hyödyntämällä on myös mahdollista saada selville, että jokin asia tai tuote ei toimi. Joskus näin voidaan välttää hukkainvestointeja.  Asiakkaan tai käyttäjän kuulemiseen käytetty aika voi siis maksaa itsensä euroina takaisin. Säästöjä, parempia ja tehokkaampia palveluita – onko meillä enää varaa olla hyödyntämättä kokemustoimijoiden käyttäjälähtöistä kokemustietoa?

Kokemustoimintaverkoston suunnittelija Jaana Juosila

Kokemustoimija: sairastunut, vammautunut tai läheinen, joka välittää kokemukseen perustuvaa tietoa elämästä sairauden tai vamman kanssa. Vapaaehtoiset kokemustoimijat voivat pitää luentoja, lyhyitä puheenvuoroja tai alustuksia. He voivat olla mukana erilaisissa koulutuksissa, asiakasraadeissa, työpajoissa, ohjausryhmissä, kehittämisessä ja suunnittelussa. Kokemustoimintaverkoston yhteensä noin 650 kokemustoimijalla on aina tehtäväänsä koulutus ja oman järjestön taustatuki.

Kokemustoimintaverkosto: 32 valtakunnallisen sairaus,- vammais- ja läheisjärjestön yhteistyöverkosto, jonka jäsenjärjestöt vastaavat kokemustoimijoiden perus- ja jatkokoulutuksista, tarjoavat toimijoille taustatukea ja ylläpitävät kokemustoimijoiden tiedot sisältävää kokemuspankkia.  www.kokemustoimintaverkosto.fi

Lue Terhi Niemelän Olka välittää sairaalassa -blogi: https://www.ihimiset.fi/2020/09/29/olka-valittaa-sairaalassa/

Lue lisää OLKA-toiminnasta: www.olkatoiminta.fi